Sinds de start van het seizoen 2023-2024 staat er met Marleen de Vries een nieuwe choreografe voor de groep. Marleen nam het stokje over van Greetje Dietvorst die – na tien jaar de vaste choreografe te zijn geweest – na The Addams Family afscheid nam. Na bijna een half jaar repeteren is het aftellen naar de voorstellingen van Evita begonnen. Een mooi moment om nader kennis te maken en te vragen hoe Marleen haar eerste periode bij de BOV heeft ervaren.
Voor Marleen (39) is Bergen op Zoom geen onbekend terrein. Tijdens haar bijna vijftien jaar durende carrière als uitvoerend musicalartiest stond ze meerdere malen op het podium van theater De Maagd. Sinds 2018 is Marleen werkzaam als choreograaf. Evita wordt de achtste voorstelling die zij van dans en staging mag voorzien. Marleen woont met haar man, jazztrompettist Teus Nobel, haar zoontjes Bix (4) en Charlie (1) en kat Sep in Oisterwijk. Op het moment speelt ze zelf ook nog regelmatig in de theatervoorstelling Caro van de Efteling.
Waarom wilde je graag de nieuwe choreografe van de BOV worden?
“Ik zag de vacature voorbij komen en ik kende de BOV van de Amateur Musical Awards. Daardoor wist ik dat dit een groep is die de lat altijd hoog legt. Ik zag het wel zitten om daar onderdeel van uit te maken.”
Hoe zou je jouw visie of aanpak en manier van lesgeven in het algemeen omschrijven? Wat is kenmerkend voor jou en jouw werkwijze als choreografe?
“Ik houd van hard werken. Ik kom graag zo goed mogelijk voorbereid naar de repetitie zodat we meteen iets kunnen neerzetten. Dan zet ik graag eerst de grove lijnen uit en laat de spelers daarna even los zodat ze er zelf mee aan de slag kunnen. Daarna ga ik verder invullen, finetunen en eventueel veranderen. Soms zie ik meteen bij een eerste repetitie dat een dans werkt. Maar het kan ook zijn dat het materiaal even moet landen. Heel soms merk ik dat het na een paar repetities niet lekker loopt; dan ga ik sleutelen totdat het er goed uitziet. Het is gaaf om te zien hoe het ineens op zijn plek kan vallen.”
Wat is jouw indruk van de BOV tot nu toe?
“Ik heb de BOV tot nu toe leren kennen als een organisatie die alles met veel aandacht en liefde aanpakt. De cast bestaat uit een heel getalenteerde groep mensen, die er veel zin in hebben en hard werken. Ook de samenwerking binnen het artistieke team loopt heel goed. De mannen (artistiek leider/regisseur Niels Jacobs en muzikaal leider Thijs van Gurp, red.) zijn ontzettend lief. We hebben veel respect voor elkaars werk. Daarnaast werk ik veel samen met Brigit (Fasen, dancecaptain, red.). Zij is voor mij heel waardevol.”
Wat is voor jou – én voor de spelers – de uitdaging met betrekking tot de choreografie in Evita?
“Qua dans kan de groep echt wel wat aan. Daar word ik enthousiast van en het geeft me vertrouwen om vrij te creëren. Specifiek voor deze show is het de grootste uitdaging om het Zuid-Amerikaanse temperament naar boven te halen. In de dansstukken moet dat met het hele lichaam. Dat vraagt veel van het acteertalent van de spelers.”
Waarom zou je volgens jou écht een kaartje voor Evita moeten kopen?
“De muziek is ongelofelijk mooi! Daar kon ik voor de choreografieën veel inspiratie uithalen. Daarbij wordt het toneelbeeld echt te gek en de kostuums zijn prachtig. Met zoveel passie en talent van de spelers kan het bijna niet anders dan dat ze gaan vliegen. Kortom, dit wordt een hit!”.