Foto: Kees Warmoeskerken met een van zijn schetsen voor het decor van Oliver! (2022)
Afgelopen vrijdag overleed beeldend kunstenaar en ontwerper Kees Warmoeskerken (1952-2024). Hij was van 1996 tot en met 2023 de vaste decorontwerper van de BOV. “Het blijft een uitdaging om het publiek te verrassen met het decor en mee te nemen in die wereld.”
Voor de musical Guys and Dolls (1996) ontwierp Kees zijn eerste decor voor de BOV. Er zouden nog 25 ontwerpen volgen. Stuk voor stuk met de hand getekend en ingekleurd, op papier. “Ik ben nog gewoon analoog”, zoals hij het zelf omschreef tijdens een interview in 2021 voor het programmaboekje van Oliver! (2022). In 2018 en 2019 werden zijn ontwerpen voor respectievelijk De Producers en AIDA onderscheiden met een Amateur Musical Award voor ‘Beste vormgeving/toneelbeeld’.
Voor The Addams Family (2023) ontwierp Kees zijn laatste decor voor de BOV. Enkele maanden vóór de première werd hij ziek. De beschildering van decorstukken moest hij daardoor noodgedwongen neerleggen – met pijn in het hart. Er werd een ‘kunstenaarscollectief’ geformeerd – bestaande uit Eric Elich, Sjoerd van den Boom, Jan van Eekeren, Karel Schrooyen, Paul Versijp en Jan de Waal – dat de afwerking, in overleg met en in de geest van Kees, voor hun rekening nam.
Naast een onmisbare dienst aan de BOV, was dit overduidelijk een eerbetoon aan de man die tot een van de belangrijkste naoorlogse kunstenaars uit Bergen op Zoom wordt gerekend. In het programmaboekje van dat jaar sprak Kees zijn waardering uit voor dit gebaar: “Dat er […] een ‘leger’ aan kunstenaars is opgestaan om alles te decoreren is écht ongelofelijk!”
Enkele dagen voor de première bezocht Kees met zijn vrouw Emmy theater De Maagd om in het bijzin van het ‘leger’ het eindresultaat met eigen ogen te aanschouwen. De ‘onthulling’ van een decorstuk waarop – als hommage – zijn naam in cryptische stijl was verwerkt, vormde een bijzonder en ontroerend moment.
Hoewel Kees 26 decors voor de BOV ontwierp, was hij geen musicalliefhebber. Tijdens het eerder genoemde interview in 2021 verklapte hij lachend: “Als ik helemaal niets met de BOV had en ze zouden vragen ‘ga je mee naar de BOV?’ Nou ja, mwah… Ik ga liever naar de opera.”
En toch was Kees er altijd, bij elke productie. Altijd op zijn vaste plek in theater De Maagd. Om ‘zijn’ decor in volle glorie te kunnen aanschouwen. Dat bleef een spannend moment. “Je wil toch zien hoe decor, spel, muziek en beleving bij elkaar komen. En het geeft natuurlijk voldoening om te ervaren dat er iets moois is weggezet.”
Zijn stoel zal leeg blijven, maar onze herinnering en archieven zijn gevuld met 26 bijzondere decors die Kees voor de BOV heeft ontworpen.


