Afgelopen zaterdag, 12 januari, gaf René van Kooten een masterclass in het Facilitair Bedrijf in Bergen op Zoom. De middag werd georganiseerd door enkele BOV-ers, maar was toegankelijk voor alle musical (en René- ;)) liefhebbers. Dertig geïnteresseerden woonden de Masterclass bij, waarvan er 8 kandidaten met René aan de slag gingen. Medeorganisator én deelnemer George Stander neemt je mee terug naar die dag in zijn blog:
Deze middag was super inspirerend, open, leerzaam, ontspannen en gezellig!”
Willy-An van der Veeken
Na het grote succes van de vorige masterclass met Stanley Burleson in januari 2018, kregen we inspiratie om dit feestje te herhalen.
Nu is het regelen van een grote musical-naam geen sinecure, maar gezien ons eerders succes moesten we dit op zijn minst proberen. Wie zien wij als grote naam en zou het dan nog een keer lukken om hem/haar naar Bergen op Zoom te krijgen???
Net als vorig jaar vlogen de bekendste namen ons weer om de oren, maar net zoals eerder, was het vertrouwen niet groot dat het binnenhalen van deze namen in ons bereik zouden liggen. Hoe dan ook, we moesten het zeker proberen. Soms heb je een factor geluk nodig en de wel bekende kruiwagentjes en dus konden we via-via in contact komen met de one-and-only RENE VAN KOOTEN ..Als hij zou kunnen, dan zou dat helemaal geweldig zijn. Na wat telefoontjes kregen we een ja-woord. Hij wilde dit graag komen doen…
WAUW, René van Kooten, een momenteel zeer succesvol musical-acteur komt naar Bergen op Zoom??? Zou het dan toch gaan lukken..
Een aantal dagen passeerden en de afspraak met René werd steeds concreter. Zo concreet dat we dit in onze sponsorgroep Check openbaar konden maken en er een datum moest worden vastgelegd. Graag kort na oud en nieuw, dus zetten we in op 12 januari 2019. Wat volgt was een planning van datum van bekendmaking, invulling van de masterclass, uitzetten van inschrijvingen enz. enz… maar dan is het -na weken van voorbereiding- eindelijk zover.
Het is 12 januari en de leden van de sponsorgroep Check zijn in het Facilitair Bedrijf de stoelen aan het klaarzetten, stiekem luisterend naar de zangrepetities van onze hoofdrolspelers van de komende productie AIDA op de achtergrond.. Dat klinkt zeer hoopgevend. Bij een tussentijdse check van mogelijke vroegkomers zie ik Noah Swildens inderdaad al aanwezig en heet ik ze van harte welkom. Achter ons opent zich de deur waar de spelers hun repetitie hadden, en Annemarie stapt al pratend naar buiten met achter haar aan lopend René van Kooten. Hij was al eerder gekomen en was zo vrij geweest om de voor hem zo bekende klanken van dichtbij te gaan beluisteren.. Omdat René uit het verre Maastricht was gekomen en Annemarie zelf nog even verder moest repeteren, vroeg ze me of ik hem even wilde “overnemen”..? Natuurlijk, dat doen we….Duhhh, Oké, Koffie René?? “Ja, Lekker”, en aldus zitten we niet veel later gewoon te kletsen en blijkt dat we hier ook nu weer een enorm innemende, vriendelijke, en vooral normale vent in huis hebben!
Langzaam vult de kantine in het FB zich met (vooral) dames die klaarblijkelijk opkeken van het feit dat René zich daar ook ‘gewoon’ tussen de rest ophield. Ja, het is wel René van Kooten… Alle deelnemers die het geluk hadden dat ze voor de individuele begeleiding waren geloot, checkten nog snel of hun apparatuur aan te sluiten was. En na een korte controle van alle aanwezigen gingen we de Manegezaal in.
Iedereen voegde zich in de stoelenrij en René nam als vanzelfsprekend het woord en legde op enthousiaste en uitgebreide manier uit hoe hij is geworden wie hij nu is.
Vooral ademloos zit het nogmaals grote aantal dames van zijn ‘aanwezigheid’ te genieten, als hij het teken geeft om de eerste deelnemer zijn/haar ding te laten doen. Maar niet voordat hij aan elke deelnemer vraagt zijn/haar keuze te onderbouwen.
Als eerste komt Linsey naar voren en laat ons haar versie van ‘What about us’, van Pink horen. Natuurlijk spelen de zenuwen voor alle deelnemers een rol, maar om het spits af te moeten bijten is vooral een hele lastige en dat heeft ze met verve gedaan! René neemt uitgebreid de tijd om Linsey te sturen en haar nummer nog een paar keer te laten doen. Het is naar zijn idee vooral de inleving in zo’n nummer wat het moet doen. Dus “kijk mij maar aan,” aldus René… en dat kan best lastig zijn, maar het beste kwam zo wel naar boven!! Nogmaals chapeau, Linsey!
Na Linsey was het de beurt aan Andrea.. Het was overduidelijk dat meerdere mensen zeer onder de indruk waren van haar versie van ‘On my Own’, uit Les Miserables, want er werd regelmatig gezocht naar de gelukkig in de buurt zijnde zakdoekjes en tissues. Zoals René ook bij haar voorgangster deed, mocht Andrea met enkele tips haar optreden herhalen, bijvoorbeeld het zingen met ogen dicht. Op deze manier kon ze tijdelijk in haar eigen wereldje háár nummer zingen, en dat dat werkte was duidelijk. De gevoelige snaar werd nogmaals geraakt en ze liet menigeen in ontroering achter…
Mooi gedaan, Andrea
Er blind voor gaan… wat een leerzame en intense workshop hebben we met elkaar mogen beleven!
Andrea Dierickx
Als de tranen nog niet zijn opgedroogd is het aan ondergetekende om op “het kruisje” te gaan staan. Ik mocht mijn versie van ‘Bring him home’, ook uit Les Mis zingen. De onderbouwing van dit nummer was voelbaar lastig, maar zorgde voor een inleving die achteraf ook René even naar woorden liet zoeken. Na een paar spannende seconden liet René ook mij op een nieuwe manier het nummer zingen, ditmaal door me naar één punt op de muur te laten focussen. Aangezien dit nummer een gebed is, was dat logischer en het werkte..
Als René eraan toevoegt dat hij zich afvraagt wanneer de BOV Les Miserables gaat doen, omdat er hier al een Jean Valjean staat, is dat natuurlijk een prachtig compliment! In alle bescheidenheid mag ik zeggen dat ook mijn nummer gewaardeerd werd.
Les Miserables blijkt nogmaals zijn prachtige afkomst te realiseren, als de volgende deelneemster Noah haar plekje komt innemen, maar de emoties van de twee vorige nummers zijn nog niet verdwenen en een troostende knuffel even de lucht moest klaren..
Noah brengt als enige van de deelnemers een monoloog uit ‘Heerlijk duurt het langst’. Een prachtig stuk tekst waarin ze in eerste instantie staand (en lopend) haar verhaal doet. Dit schijnt René af te leiden van het verhaal en hij vraagt haar om de hele tekst al zittend te vertellen. Een zet die wéér zijn uitwerking blijkt te hebben. De tekst is voelbaar beter te volgen en iedereen zit haar -bijna letterlijk- op de lip. Ze moet duidelijk aangeven dat ze klaar is, anders was het applaus nu nog steeds niet ingezet. Een prachtige bijdrage, Noah, Dank je wel!
Ik heb zoveel geleerd in deze geweldige masterclass van René. Super bedankt!
Noah Swildens
Op dit tijdstip werd al duidelijk dat René vooral de focus als rode draad door de dag zou laten lopen. “Ben bewust van wat je zingt/doet, dát is DE reden van je nummer”
Na deze eerste vier deelnemers nemen we een korte pauze. We zijn (logisch) een beetje uitgelopen en dus zitten we na een 10-tal minuten weer terug om te kijken naar een kort optreden van René en onze eigen Roosje! Toen bekend werd dat de BOV dit jaar AIDA gaat opvoeren, en René natuurlijk daar eerder de rol van Radames in heeft mogen spelen, leek het hem leuk om het duet ‘Ergens in de sterren’ met onze Aïda te zingen. Zo gezegd, zo gedaan.. De sterren waren tijdelijk heel laag te zien in onze eigen manegezaal. Roosje, René bedankt!!
De eerst volgende deelneemster was Bianca. Zij had gekozen voor het nummer ‘Mijn leven is van mij’ van Pia Douwes uit Elisabeth. Ze gaf al aan dat ze die hoge eindnoot niet ging doen, maar René gaf nogmaals aan dat zij, of niemand zich moet excuseren voor het feit dat ze doet wat ze doet, “GEEN EXCUSES. Je mag daar staan, onthoud dat!”
Bianca zong haar nummer en ook hierna gaf René werkbare tips waar ze graag mee aan de slag gaat. Ze stond haar mannetje zeker, want laten we niet vergeten, DAT nummer is werkelijk een draak van een nummer en ze heeft dat prima vertolkt!! Petje af, Bianca
Wat een leuke, gezellige, inspirerende middag met leuke, gezellige, inspirerende mensen!
Corina
Na Bianca was het de beurt aan Albert-Jan. Zijn versie van ‘Made of Stone’ uit de Klokkenluider van de Notre Dame, kwam werkelijk uit zijn tenen! Maar zoals ook René al aangaf, is het maar de vraag of er iets was wat hij niet zou kunnen…. Een mooi compliment natuurlijk. Albert-Jan ging in dit nummer (zoals hij later zelf zei) op zoek naar zijn grenzen en hoopte op technische verbeterpunten. Die kreeg hij in de vorm van het nummer nogmaals te moeten zingen vanaf een stoel. Dit zou hem meer “gronden”. Dat zou hem helpen en dat was ook zo. Albert-Jan, je hebt een prima performance neergezet. (maar dat wisten we al)
Mooi man! Dank je wel!
Annelies, was onze volgende kandidaat. Deze dame, komend uit het zangnest van onze eigen Annemarie, bracht opnieuw de zakdoekjes tevoorschijn tijdens haar vertolking van ‘Geen kind meer’ van Karin Bloemen. Op zeer ingetogen manier bracht ze dit nummer en dat kwam zeker bij alle moeders direct binnen! Echter bij het aansluiten van haar telefoon waarop de geluidsband stond van dit nummer, kwam ook zij met het excuus dat het intro wel erg lang duurde en dus moesten we dat maar doorspoelen.. waarop René inhaakte en zei “Zie dat gedeelte om je alvast in te leven in je nummer! Dat stukje hoort namelijk ook in jouw nummer!”. En dus stond Annelies de eerste keer wat onwennig te wachten totdat het intro voorbij was, op haar moment. De 2e keer bracht ze het, (zonder het lange intro) wederom fantastisch.
Super gedaan, Annelies!
René van Kooten is een inspirerende persoonlijkheid, op een fijne manier gaf hij feedback en advies aan de deelnemers, ook wij als publiek konden hiervan leren. Ik heb genoten van deze dag!
Karen Blommers
Na Annelies was het alweer tijd voor de laatste kandidaat en dat is inmiddels een bekende: Sawinah Roctus. Een kleine, maar stoere meid die al eerder liet zien zich te kunnen meten met de beste in deze branche.
Na vorig jaar gekozen te zijn door Stanley om iets te laten zien, werd ze dit jaar uitgeloot! Sawinah bracht het nummer “Pulled” uit The Addams Family. Een lastig nummer waarbij ongemakkelijke intervallen haar timing flink uittesten. De eerste keer was het inderdaad lastig mensen te ‘pakken’ met haar versie. Ze had zichzelf al de vraag gesteld hoe ze toch al die aangeleerde praktijken van de musicalschool waar ze op zit, het beste kan afschudden, want dat ze aan het over-acten was, dat was haar duidelijk. Ze wilde graag terug naar haar roots.
René gaf haar alle ruimte. Maar dan ook álle ruimte, alle stoelen gingen aan de kant en ze moest zoveel mogelijk energie gebruiken om haar nummer te brengen. Zo ging dus de 2e keer. Zij mocht uiteindelijk nog een 3e keer haar versie doen, maar nu vanaf de bekende stoel EN met haar ogen gesloten. Zo moest ze wel tot inkeer komen en als haar zwaar beveiligde telefoon haar nummer in startte, kwam er een rust over haar heen en had ze iedereen aan haar lippen gekleefd. Boeiend voor iedereen om dit mee te maken.
Bedankt, Sawinah Mooi gedaan.
Het was een hele bijzondere leerzame middag. Zeker als je geschoold ben kan je juist nog heeeel veel leren.
Sawinah Roctus
We sluiten de mooie, inspirerende middag af met een hapje en een drankje en stellen de laatste prangende vragen nog aan een boeiende man! De foto’s vertellen de rest!
RENÉ, NAMENS ONS ALLEMAAL: ENORM BEDANKT. JE HEBT ONS LATEN ZIEN HOE MOOI JOUW WERELD IS.
Om de woorden van René te herhalen: Bedankt allemaal dat jullie je zo kwetsbaar hebben durven op te stellen!!
We kijken terug naar wederom een zeer geslaagde middag en kijken uit naar een vervolg, maar wie of wat dat wordt blijft (zelfs voor ons) een verrassing.!
Dank aan iedereen die aan deze middag heeft bijgedragen. Annemarie, Ellen G, Ellen B, Roel vZ, Roel S, Jorina, Roosje, Jessica, Andrea en niet te vergeten Ben, onze beeld-geluidtechnicus!!
Dank jullie wel en heel graag tot….
Hartelijke musicalgroet,
namens sponsorgroep Check,
George Stander
Wat was het een gezellige en inspirerende middag met René van Kooten.
Annika van Duin
Nuttige tips voor diegene die optraden en voor de toeschouwers.